Inmiddels ben ik over de helft van mijn studieverlofperiode in deze zomermaanden. Vooral veel gelezen en nagedacht over een eerste poging om verbindingen te leggen tussen de schilderkunst van Dalí en de kunst van (het maken van) preken. In de biografie van de schilder Dalí (geboren in 1904, Spanje) ben ik inmiddels beland in de jaren 50. Het lezen en vooral ook bekijken van zijn schilderkunst in de loop van zijn leven is bijzonder inspirerende kost. Dankbaar maak ik gebruik van de Taschen-uitgave “Salvador Dalí – The Paintings”, klik hier.
Inmiddels ben ik lezend en studerend bij het schilderij aangekomen dat een belangrijk onderdeel zal zijn bij de beantwoording van mijn studieverlofvraag of de schilder Dalí mij kan leren een preek te schrijven. Hieronder zie je een sterk verkleinde weergave van de beroemde schildering: Christus van Sint Johannes van het Kruis (Engels: Christ of St. John of the Cross), geschilderd door Dalí in 1951.
Klik op de afbeelding en een nieuw venster of tabblad in je browser zal geopend worden. Dan heb je goed zicht op het schilderij dat in werkelijkheid 205 cm bij 116 cm groot is. Ook daar kun je je kijkervaringen verwoorden in een reactie. Inmiddels heeft een aantal mensen dat op diverse manieren gedaan. Zeker een kijkje waard.
Bij navraag in de afgelopen periode bij een aantal mensen om te reageren op wat zij zien op het schilderij werden uiteenlopende antwoorden gegeven. Deze diversiteit draagt voor mij bij aan de verdere gedachtenvorming rondom mijn studieverlofvraag. Daarom wil ik de kring van mensen en reacties wat breder maken door via mijn blog de volgende vragen aan jou als lezer voor te leggen:
Welke ideeën/gedachten/mening heb je met betrekking tot dit schilderij?
Waar word jij door aangesproken?
Wat vind je opvallend?
Wat treft jou of stoot af?
Heb je moeite met de manier waarop de kruisiging van Jezus Christus wordt weergegeven door Dalí en waarom dan?
Wat zou Dalí volgens jou met dit schilderij willen laten zien of vertellen of juist willen verbergen?
Ik zou het prijs stellen als je via onderstaande reactie-scherm of via mijn email rjvanamstel (@) gmail.com wilt reageren. Dat kan mij zeer goed helpen bij mijn studieverlofvraag.
Ook heb ik een poll, stemlijstje, gemaakt, mocht je dat makkelijker vinden. Je hebt de mogelijkheid om zelf een antwoord toe te voegen aan het lijstje. Die zal ik als moderator dan zo spoedig mogelijk toevoegen aan de lijst. Je kunt trouwens maximaal drie keuzes maken. Wil je een bepaalde keuze toelichten, dan kun je een opmerking plaatsen bij de poll.
Vriendelijk dank voor je tijd.
ds Robert-Jan van Amstel, 6 augustus 2013; aangepast 7.8.2013 en 28.8.2013
[polldaddy poll=7301907]
Ontdek meer van [ iBelieve ]
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Dit schilderij hing vroeger in het cathegesatie zaaltje. We leerden om op Jezus neer te kijken omdat hij bij de minsten hoorde om tegen hem op te kijken moest je bij de mensen in de goot zijn
Beste Bas, verrassend om zo te kijken naar het schilderij van Dalí vanuit wat jij schrijft. Omdat je zo expliciet schrijft over de plaats waar je het schilderij van kent, heeft die dan een positieve of negatieve bijklank?
Dag Robert-Jan,
Ook ik zal proberen wat van jouw vragen mbt het schilderij te beantwoorden…
Uit dit schilderij spreekt voor mij een enorme eenzaamheid van de lijdende Jezus, zo ver van/boven zijn mensen; dat spreekt mij ook weer aan: zijn lijden is nog steeds niet ge-leden en ver-leden. Opvallend is het gebruik van het zwart dat alle aandacht zuigt naar de Christusfiguur en van daar naar het zachte blauw: zijn werkterrein.
Het schilderij roept bij mij “deernis”op. Misschien is dat wat Dalí ook heeft bedoeld en misschien ook wel de vraag naar de zin van het lijden van Jezus; brengt dat niet tevens een enorme afstand tussen hem en zijn mensen…..Hopelijk heb je hier wat aan. Veel plezier met je studie rondom dit schilderij. Hartelijk gegroet vanuit het hoge noorden, Marianne
Beste Marianne, dank je wel voor de moeite voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik zeker wat mee. Je legt het accent vooral op de eenzaamheid van de lijdende Jezus en op de afstand die gecreëerd wordt tussen de gekruisigde en de mensen. Je geeft stof tot nadenken voor mij.
Ik hoop in een blog over dit schilderij meer te kunnen vertellen over de intenties van Dalí mbt. zijn schilderij.
Hartelijke groet vanuit het Amsterdamse!
Dag Robert Jan,
Een indringend beeld van Dali.
Via facebook word ik er weer aan herinnerd wat een offer Jezus voor ons heeft volbracht.Dat zet mij in beweging.
Hgr Tiny.
Beste Tiny, dank voor je reactie. Je gebruikt het woord “offer”. Kun je vertellen wat je daarmee bedoelt?
Het liefdevolle en al overziende levenslicht van de vader blijft op de lijdende en stervende Christus schijnen op dit schilderij. Het “Mijn God Mijn God waarom hebt Gij mij verlaten” lijkt zo even ver weg. Even denk/hoop ik ” Zou God Hem wel verlaten hebben, of heeft Jezus dat zo ervaren?” Direct daarna denk ik weer ” Maar wanneer Jezus niet in die Godverlatenheid is geweest, niet neder gedaald is ter helle, hoe zou hij dan onze schuld kunnen dragen” Ik zie een nameloze (briefje onleesbaar)/(niet belangrijk genoeg om te noemen door de mensen) Jezus in de kracht van zijn menselijk leven (spieren) verlaten tussen hemel en aarde. Ze moeten Hem beiden niet. Het kruis lijkt wel van metaal, wat het lijden nog kouder en killer weergeeft dan op natuurlijk geschilderd hout. Zijn niet te doorgronden blik (geheimenis) gericht op de mensheid waar hij zoveel van houdt (!!), ondanks dat de aarde dor (geen bomen/groen) en droog is en dat terwijl er (levend) water genoeg is!! De gedachten bij dit schilderij vervullen mij met dankbaarheid en het schilderij zet ons dus zo terecht ( als mensen) klein neer. Het gaat om Zijn onnoemelijke liefde.
Beste Lucia, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Mij trof o.a. je woorden dat hemel en aarde “Hem niet moeten” en dat Hij daarom, als ik het zo mag verwoorden, tussen hemel en aarde ‘zweeft’. Hij is letterlijk van alles en iedereen los, ook van God los?
Genoeg stof om verder over na te denken. Ik ben nu bezig met een blog over het ontstaan van het schilderij en de intenties die Dalí zelf heeft gehad tijdens het creëren.
Dat papiertje bovenin vind ik wel intrigerend. In vieren doet denken aan de vier evangelisten, maar het is omgevouwen, er moet nog wat geschreven worden: dat de Heer een woning voorbereid of dat God alles in allen is bij de terugkeer? De kruisiging is in ieder geval een verhaal in wording.
Inderdaad is het enigszins verbogen papiertje een aandachtstrekker. En ik vind het een interessante gedachte dat jij de kruisiging hier ziet als een verhaal in wording.