Twee dominees, Paul Visser en Rob Visser, gaan 1 oktober vissen. Op zoek naar dé Vis van hemel en aarde. Ofwel: ze gaan in debat over de vraag “Wie is Jezus?” Plaats van de ontmoeting is de karakteristieke Noorderkerk in Amsterdam.
Jezus zonder handen
Op allerlei manieren wordt reclame gemaakt om bij deze avond aanwezig te zijn. Op de foto hiernaast zien we de twee dominees achter een Jezusbeeld staan. Opvallend detail: ze staan op een zanderige vlakte en het Jezusbeeld heeft geen handen (meer).
Ik ben van plan naar het debat te gaan, omdat de vraag “Wie is Jezus?” mij immer boeit. De vraag sijpelt door de wekelijkse preekvoorbereiding en het dagelijkse kerkenwerk heen. De woorden klinken zacht mee bij een pastoraal bezoek. Iedere keer weer ben ik verrast hoe Jezus in de evangeliën reageert, praat, doet en onderneemt. Hij speelt met openbaarheid en privé. Stelt tegenvragen en hult zich in stilzwijgen. Vertelt gelijkenissen en verhalen die na 2000 jaar nog steeds glanzen.
Gezeur
De andere reden om de vissessie mee te maken gaat terug op de uitlatingen van dominee Rob Visser in dagblad Trouw, 4 november 2014. Daarin blikt hij terug op vier jaar pionieren in IJburg. Eén van de projecten die hij samen met het team van de Binnenwaai heeft opgestart is het zogenoemde Parentshouse. Een gebouw met woningen waar ouders die in scheiding zijn kunnen wonen in de buurt van hun kinderen. Zoiets was er nog niet.
Mijn oog bleef voornamelijk haken bij een aantal opmerkelijke uitspraken, ik citeer een paar zinnen uit het krantenartikel:
Het is niet het hoofddoel voor Visser om mensen bekend te maken met Jezus. Hij schudt zijn hoofd. “Nee, dat wil ik niet. Ik gebruik deze plekken niet om iedereen voor Jezus te winnen.” In het Parentshouse is daarom helemaal geen evangelisatie. “Daar houd ik uit principe aan vast. Met Jezus zou je de mensen alleen maar schuw maken. Dit moet toegankelijk zijn voor iedereen.”
Niet dat hij Jezus afschrijft, haast hij zich er bij te zeggen. “Er zit in al die verhalen over Jezus wel degelijk iets leuks. De manier waarop hij heeft gesproken, de Bergrede bijvoorbeeld, daar kunnen we ons voordeel mee doen. Maar als het gaat over zijn bloed dat ons reinigt, dat gezeur over Jezus als verlosser en verzoener – dat is niet de boodschap van Jezus.”
Op mijn Facebookpagina heb ik toen diezelfde dag een korte reactie geplaatst naar aanleiding van bovenstaande regels:
De woorden “iets leuks” vond ik toen en nu nog steeds te simpel. En het woord “gezeur” uit de mond van een dominee ronduit stuitend. Niet alleen vanwege het weinig herderlijke dat in dit woord besloten zit. Ook omdat hij eigenlijk het debat bij voorbaat smoort. In hoeverre neemt de ene visser de andere visser serieus?
De Protestantse Kerk Amsterdam heeft naar aanleiding van dit artikel in Trouw het idee opgevat om een debat te organiseren. Naast de PR via allerlei kanalen heeft de PKA een interview geplaatst met de beide Vissers in het lijfblad Kerk in Mokum, klik hier om deze uitgave online te lezen. Anders kun je klikken op de afbeelding hiernaast waar ik een foto van de tekst heb gemaakt.
Pittig?
In de inleiding lees ik dat beide collega-predikanten “hopen op een pittig debat, omdat het daar in de kerk vaak aan ontbreekt.” Ik kon bij lezing van deze woorden de gedachte niet onderdrukken dat juist die generatie predikanten waar Paul en Rob in ieder geval wat betreft leeftijd bij horen, het debat heeft doen verbleken. En hoe frappant dat nu juist door hen wordt gepleit op een pittig debat in de kerk. Het debatteren is mij in de kerk nooit echt geleerd. Op de Vrije Universiteit waar ik theologie heb gestudeerd en de predikantsopleiding heb gevolgd, is nooit aandacht geweest aan debatteren in de kerk.
Als predikant heb ik “ja” gezegd op de vraag om op te staan tegen alles wat in strijd is met de bijbel. Echter vanwege de vrijheid van gedachten en geloof, de veelkleurigheid van de nu Protestantse Kerk in Nederland, zijn er weleens stekeligheden en verschillen van meningen geweest, de laatste jaren. Denk bijvoorbeeld aan de discussie rondom de atheïstische dominee Klaas Hendriks. Als gaat om fundamentele punten als godsbeelden, jezusbeelden, mens- en maatschappijbeelden in de PKN – móet daarover gedebatteerd worden of niet?
Met interesse heb ik de de antwoorden van Paul Visser en Rob Visser op de vier vragen zoals “Wie is Jezus?” gelezen. Het woord “gezeur” of het woordpaar “iets leuks” ben ik nu niet tegengekomen in de tekst van Rob Visser. Wel:
Ik vind het een verdrietige ontwikkeling dat er op dat plaatsvervangende lijden van Christus weer zoveel nadruk wordt gelegd. {…} Jezus verlost ons in die zin van de uitzichtloosheid. In Jezus zien wij hoe God deel wordt van onze aardse werkelijkheid.
En Paul Visser heeft zijn herkenbare geluid:
Ik zie mijzelf als een mens, die met Jezus is gestorven en opgestaan. {…} Ik ben gered nog voordat ik iets gedaan heb. {…} Het kruis is een teken dat God de ongerechtigheid heel serieus neemt. Het is ook een teken van verzoening en vrede.
Na lezing van de input van beide collegae stel ik voorzichtig vast dat er geen pittig debat zal komen. Want het taalspel dat de beide dominees spelen, heeft een grote gemene deler: er is veel overlapping in hun ideeën en geloof. De gebruikte, theologische etikettering is alleen anders.
Ik zou eigenlijk eerst iets anders aan de orde willen willen stellen: op welke vraag geeft het evangelie antwoord?
Robert-Jan van Amstel, 16 september 2015; bewerkt op 29 september 2015
Naschrift: in de week waar het #jezusdebat zal plaatsvinden is er eindelijk een pittig interview geplaatst in dagblad Trouw van di. 29 september 2015. De tekst heb ik via Blendle.nl gelezen (€0,25), klik hier.
Bij dat artikel is een mooie foto van Patrick Post geplaatst, opvallend hier is dat het Jezusbeeld wél handen heeft…
Ontdek meer van [ iBelieve ]
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Ik denk het ook niet dat het een pittig debat wordt, ik ben met Paul Visser eens. Want Jezus is een belangrijk persoon in ons leven Hij heeft zijn leven voor ons afgelegd. Hoe staat Dominee tussen haakjes, Rob Visser tegen het Avondmaal aan?
Ik bid voor deze dominee Rob Visser, want ik vind het verdrietig hoe die zo over Jezus denkt en zegt
QUOTE.” Ik kon bij lezing van deze woorden de gedachte niet onderdrukken dat juist die generatie predikanten waar Paul en Rob in ieder geval wat betreft leeftijd bij horen, het debat heeft doen verbleken. En hoe frappant dat nu juist door hen wordt gepleit op een pittig debat in de kerk. Het debatteren is mij in de kerk nooit echt geleerd. Op de Vrije Universiteit waar ik theologie heb gestudeerd en de predikantsopleiding heb gevolgd, is nooit aandacht geweest aan debatteren in de kerk.”
Robert-Jan, Ik kan slechts gissen wat je bedoeld met . “dat juist die generatie predikanten waar Paul en Rob in ieder geval wat betreft leeftijd bij horen, het debat heeft doen verbleken”.als lezer maak ik op dat je het inkonsekwent vind ?, dat juist zij…enz. Of bedoel je dat je blij bent dat juist zij die het niet geleerd hebben nu juist de debat vorm opnemen als pr voor het evangelie? En daarna je opmerking: ” Op de Vrije Universiteit waar ik theologie heb gestudeerd en de predikantsopleiding heb gevolgd, is nooit aandacht geweest aan debatteren in de kerk.” Tja daar schrik ik wel van, dat lijkt me een belangrijke reden waarom de kerken juist leegstromen. Het is daarbij niet ofofo maar preken EN debateren. als ons aller voorbeeld Jesus dat zelf ook deed en met zoveel humor en ironie…..waarom doen de opleiders voor de toekomstige verkondigers dat niet!? Misschien zit ‘het kwaad’ al in het woord verkondigen. wie verkondigd wéét het al. Daarmee jaag je mensen weg en houdt je de passieve ja knikkers die vaak niet de stoelen in de kerk verzemelen. Dat doen juist diegenen die niet ewig blijven hangen op ……waar nu juist Rob zich tegen afzet….Het door ‘zeuren’ over 1 kant van de zaak alleen . Dat wil niet zeggen dat die ‘zaak’/lees doctrine niet deugd…,maar zoals hij al zegt, het gaat om de uitwerking ervan. blij laten zien dat je verlost bent i.p.v. dingen doen omdat je in de schuld staat van. Verder zie ik ook weinig debat komen. de dominees vullen alkaar erg aan en ik zie dat Paul ook niets van ‘gezeur’ moet hebben . Zie..het artikel van trouw 3de kolom regel7 antwoord Paul. “Het lijkt of het is de orthodoxie alleen maar om gaat…etc.” hier zet ook hij zich af tegen eenzijdig interpretere/herhalen.
En wat zijn opmerking betreft over …ik vertaal vrij….Je jaagd mensen weg met Jesus…..Hij constateert alleen maar wat leeft en wat niet blijkt te werken ( , en beweert niet dat hij Jesus niet ‘gebruiken kan’ bij zijn poging mensen bij het uitleven van het evangelie te betrekken.
Tenslotte heb ik zelf wel erg veel moeite met de foto. Jesus zonder handen een heel slecht voorbeeld. hoe kan Jesus de handelaren uit de tempel jagen zonder handen? hoe kan hij voeten wassen? alleen goede sier maken met een gouden hart????Hoevvel mesen kennen we niet juist ook binnen de kerk die denken dat het met goed bedoelen en bidden en danken al gedaan is? en dan dat zand ….Wie over Jesus praat en hem interpreteert begeeft zich mogelijk ! maar niet noodzakelijk op drijfzand . De fotograaf of de heren hadden de wijsheid kunnen hebben om zich als dominees lager te plaatsen dan het beeld ( als quasi verzinkend) en
Christus als een niet te verzanden rots boven hen uit stekend. Nu lijkt Jesus meer een stumpert die er ook allemaal niets aan kan doen. Of..???….niet zonder ons?? Aha ! BINGO
ik ben wat verdrietig dat mijn zeer uitgebreide en ik vond best wel geinspireerde reactie opeens verdwenen is. Ook het bevestigingsmailtje op mn gmail is verdwenen. Ik had er zo mn best voor gedaan. Ik vind dit zowiezo een lastige site, voortaan reacties op je facebook.. ik doe even dit testmailtje en als het niet je bedoeling was. ga ik het nogeens proberen, maar was wel 90 minuten mee bezig. Lastig inspiratie na te bootsen een 2 de keer..
Beste Pierre, het heeft te maken met het cachebeleid van de WordPress-installatie op mijn webserver. Sommige webbrowser pikken dit goed op en sommigen niet. Heeft deels te maken met de cookie-instellingen. Ingewikkeld verhaal van mijn kant. Ik zou zeggen: blijf ook reageren op mijn blog, want Facebook is heel vluchtig. Oudere berichten op te sporen in Facebook (zoals mijn reactie via Facebook in bovenstaande blog) is nauwelijks te doen.
nu staat de reactie er wel weer. zeer verwarrend . sorry . wis maar deze en die ervoor.. Had echt met iemand van de Looier steeds weer deze pagina herladen. Na plaatsen klacht stond mn re er opeens. weer.